ردگیری خشکسالی

Fix Drought Problems

راه حل و پیشنهاد هایی برای جلو گیری و رفع خشکسالی

ردگیری خشکسالی

نگار زارعی پور
Fix Drought Problems راه حل و پیشنهاد هایی برای جلو گیری و رفع خشکسالی

ردگیری خشکسالی

ردگیری خشکسالی

در ایالات متحده، شاخص شدت خشکسالی (Palmer (PDSI، که در سال 1965 ابداع شده است، اولین شاخص جامع برای خشکسالی بود. این شاخص برای زمین های کشاورزی آبیاری نشده دقیق تر به نظر می‌رسید. شاخص شدت خشکسالی Palmer  ترکیبی از داده های مربوط به دما، بارش، تبخیر، تعرق، هرز آبِ خاک و غنی بودن خاک است که یک عدد منفی تک در مورد شدت خشکسالی منطقه به ما می‌دهد. این شاخص به عنوان برآورد کمبود رطوبت خاک عمل می‌کند و تقریبا با شدت خشکسالی همبستگی دارد. ‌ PDSIبرای خشکسالی و تحقیقات مربوطه، رایج ترین شاخص مورد استفاده است. از این شاخص به طور گسترده در بازسازی مبتنی بر تنه درختان از خشکسالی قبلی در امریکای شمالی و دیگر مناطق استفاده شد.

در 1999، سازمان نظارت بر خشکسالی در ایالات متحده برای PDSI  به عنوان شاخص ملی خشکسالی جایگزین هایی قرار داد. Miskus گفت: "یک شاخص نمی‌تواند تمام ایالات متحده را پوشش دهد. سازمان نظارت بر خشکسالی از ابزارهای بسیاری برای ارزیابی خشکسالی استفاده می‌کند."

این سازمان، خشکسالی را در 5 دسته از نظر شدت دسته بندی کرده است"

خشکسالی غیر طبیعی (طبقه D0، PDSI بین 1.0 تا 1.9)

خشکسالی متوسط (D1، PDSI  بین 2.0 تا 2.9)

خشکسالی شدید (D2، PDSI   بین 3.0 تا 3.9)

خشکسالی بسیار شدید (D3، PDSI بین 4.0 تا 4.9)

خشکسالی های استثنایی (D4، PDSI بین 5.0 تا 5.9)

 

آینده ای دچار خشکسالی؟

همانطور که جمعیت انسانها در مناطق خشک و همچنین مرطوب افزایش می‌یابد، و به تبع آن تقاضا برای آب بالا می‌رود، منابع آبی با سرعت بیشتری استفاده می‌شوند و احتمال خشکسالی بالا می‌رود. در حقیقت، افزایش جمعیت می‌تواند خودش آغازگر خشکسالی باشد.

خشکسالی شدید که از سال 2005 تا 2007 گریبانگیر مناطق جنوب شرقی آمریکا بود، تا حد زیادی توسط دانشمندان هواشناسی به افزایش 50 درصدی جمعیت در طول 15 سال نسبت داده شد که باعث تقاضای آب بی سابقه شده بود.

جدای از انفجار جمعیت، در آینده، گرمای جهانی نیز در بسیاری از مناطق منجر به افزایش شدت و تعداد خشکسالی ها می‌شود.  با توجه به پیش‌بینی های سازمان بین دولتی Panel تغییرات آب و هوایی، خشکسالی ها به ویژه در مناطق نیمه گرمسیری مانند جنوب غربی ایالت متحده، استرالیا و بخش هایی از آفریقا و اروپا رو به افزایش است، زیرا گرمای جهانی باعث تبخیر بیشتر و تغییر الگوی آب و هوایی می‌شود درحالیکه مسیر طوفان ها را به سمت شمال برده و آنها را دورتر می‌کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 28 دی 1396 | 16:14 | نویسنده : نگار زارعی پور |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.